ALGEMENE VOORWAARDEN
Artikel 1. Algemene informatie
1.1. “Alvo Consulting” is de naam van Alvo Consulting VOF, met maatschappelijke zetel 1755 Oetingen, Schavolliestraat 21. De onderneming is ingeschreven in de kruispuntbank der ondernemingen onder het nummer 0660.980.170.
Artikel 2. Toepasselijkheid
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle online en offline diensten die worden geleverd door Alvo Consulting ten aanzien van haar cliënteel, ongeacht of dat consumenten of professionelen zijn.
2.2. In geval van tegenstrijdigheid primeren deze algemene voorwaarden op alle andersluidende algemene voorwaarden, tenzij indien dit anders, voorafgaand en schriftelijk overeengekomen zou zijn tussen Alvo Consulting en de cliënt. Afspraken die zouden afwijken van één of meer bedingen van deze algemene voorwaarden zullen enkel het beding of de bedingen vervangen waarvan zij afwijken. De overige bedingen blijven onverkort van toepassing.
2.3. Iedere cliënt die een beroep doet op de dienstverlening van Alvo Consulting wordt geacht deze algemene voorwaarden te hebben ontvangen, er kennis van te hebben genomen en ze te aanvaarden.
Artikel 3. Overeenkomst
3.1. De overeenkomst tussen Alvo Consulting en de cliënt komt tot stand op het ogenblik dat de dienstverlening aanvangt.
Artikel 4. Voorwerp van de dienstverlening
4.1. Alvo Consulting zal alle prestaties leveren die nodig of nuttig wordt geacht in het kader van de aangevraagde werkzaamheden. Partijen zullen het concrete voorwerp van de dienstverlening bij aanvang van de samenwerking overeenkomen en desgevallend bij de verdere uitvoering ervan aanpassen en/of uitbreiden.
Artikel 5. Informatie
5.1. De cliënt verstrekt op elk moment van de samenwerking waarheidsgetrouw alle informatie die vereist is om de optimale uitvoering van de dienstverlening van Alvo Consulting mogelijk te maken. Alvo Consulting is niet aansprakelijk voor schade die zou voortvloeien uit onjuiste of onvolledige informatie, die werd verstrekt door de cliënt. Indien de cliënt zou nalaten om binnen de gestelde periode de gevraagde info te verschaffen of bepaalde formaliteiten te vervullen, behoudt Alvo Consulting zich het recht voor haar prestaties op te schorten en de reeds geleverde diensten te factureren.
5.2. De cliënt wordt geïnformeerd in de mate van het mogelijke en redelijke over de uitvoering van haar opdracht en over het verloop van de behandeling van het dossier.
5.3. De cliënt aanvaardt dat wanneer Alvo Consulting kosten dient te maken om de vooraf afgesproken diensten te verrichten, Alvo Consulting deze mag doorfactureren zonder hiervoor voorafgaand akkoord te hebben met de cliënt.
Artikel 6. Beroep op derden
6.1. De cliënt gaat ermee akkoord dat Alvo Consulting, onder de verantwoordelijkheid van deze laatste, voor specifieke of gespecialiseerde opdrachten een beroep kan doen op andere dienstverrichters (advocaten, notarissen, fiscaal experten, advocaten, gerechtsdeurwaarders, enz.), al dan niet binnen de onderneming voor de uitvoering van haar opdracht. Indien het voor de uitvoering van de dienstverlening noodzakelijk is dat een beroep gedaan wordt op andere derden, zoals buitenlandse advocaten, notarissen, accountants, revisoren of deskundigen, tolken, worden deze gekozen door Alvo Consulting, steeds in overleg met de cliënt.
6.2. Onverminderd dit overleg is Alvo Consulting in de uitvoering van haar opdracht, door de cliënt als lasthebber steeds gemandateerd om voornoemde dienstverstrekkers opdrachten te verlenen in naam en voor rekening van de cliënt, in welk geval de factuur van de dienstverstrekker waarop beroep wordt gedaan op naam van de cliënt zal uitgereikt worden en die factuur door de cliënt rechtstreeks in handen van de betrokken dienstverstrekker moet worden voldaan.
Artikel 7. Kosten en ereloon
7.1. Alvo Consulting zal haar werkzaamheden, administratiekosten en voorgeschoten kosten periodiek, d.w.z. naarmate de werkzaamheden in een dossier vorderen, aanrekenen aan de cliënt. Dit gebeurt via een factuur. Het verschuldigde bedrag van de factuur wordt opgesplitst in de volgende posten: (1) erelonen, (2) kantoorkosten, (3) voorgeschoten kosten (aan derden) en (4) provisies. Een detail van de verrichte werkzaamheden en de kosten wordt op het eerste verzoek van de cliënt aan hem of haar toegestuurd.
7.2. Tenzij indien voorafgaand en schriftelijk anders overeengekomen werd, worden de verrichte werkzaamheden onder de post “erelonen” aangerekend op basis van een vast uurtarief, dat bepaald wordt op basis van de aard, de complexiteit, de inzet en het dringend karakter van de zaak. Er wordt in hoofdzaak rekening gehouden met de tijd die aan een bepaald dossier wordt besteed. Bij aanvang wordt op basis van complexiteit van de zaak het uurtarief vastgelegd.
7.3. Onverminderd de aanrekening van erelonen worden de administratie- en kantoorkosten, waaronder kosten voor dactylografie, afdruk- en kopiekosten, verzendingskosten, telefoonkosten, verplaatsingskosten, parkeerkosten, … aangerekend onder de post “kantoorkosten”. Bedragen worden steeds bepaald op basis van werkelijk gemaakte kosten door Alvo Consulting. De kosten die Alvo Consulting heeft voorgeschoten aan derden worden onder de post “kanoorkosten” afzonderlijk aangerekend op basis van de werkelijk gedragen kosten.
7.4. Alvo Consulting behoudt zich het recht voor om aan de cliënt voor de aanvang van en in de loop van haar werkzaamheden een provisie te vragen via een provisiestaat. Alvo Consulting houdt zich het recht voor om pas haar werkzaamheden aan te vatten of voort te zetten of kosten voor te schieten na de voorafgaande betaling ervan door de cliënt. Een provisie is een forfaitair bedrag dat de cliënt betaalt aan Alvo Consulting voorafgaand aan een tussentijdse factuur of eindfactuur. Die provisie kan betrekking hebben op reeds geleverde prestaties of voorgeschoten kosten of kan een voorschot zijn op nog te leveren prestaties of te maken kosten of kan een combinatie zijn van beide voorgaanden. In de tussentijdse factuur of eindfactuur worden de provisies op het totale bedrag in mindering gebracht.
7.5. De vermelding van een factuur van erelonen en kosten in de boekhouding van Alvo Consulting geldt als bewijs van verzending ervan en ontvangst door de bestemmeling.
7.6. Indien de cliënt niet akkoord gaat met een factuur en kosten moet hij deze op straffe van verval van recht binnen de zeven werkdagen na de datum van de staat schriftelijk en gemotiveerd protesteren per aangetekend schrijven.
7.7. Alle ereloonstaten zijn contant betaalbaar op de vestiging van Alvo Consulting. Indien een staat van erelonen en kosten niet betaald wordt tegen de vervaldag van de staat heeft Alvo Consulting van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling het recht om verwijlintresten aan een intrestvoet van 12% aan te rekenen vanaf de datum van de staat tot op de datum van volledige betaling, samen met het recht om een forfaitaire schadevergoeding van 12% van het laattijdig betaalde bedrag aan te rekenen, steeds met een minimum van 250 EUR, onverminderd haar recht op de gerechtskosten (inclusief de toepasselijke rechtsplegingsvergoeding), moest een gerechtelijke invordering volgen.
Alvo Consulting heeft in het hoger beschreven geval het recht om de uitvoering van haar werkzaamheden in alle dossiers met de betrokken cliënt te schorsen tot op het ogenblik dat alle staten integraal betaald zijn en/of om de globale samenwerking met de cliënt met onmiddellijke ingang te beëindigen. Alvo Consulting is in dat geval niet aansprakelijk voor schade die zou voortvloeien uit de schorsing van haar werkzaamheden of de beëindiging van haar overeenkomst met de cliënt.
Artikel 8. Aansprakelijkheid
8.1. Alvo Consulting is verzekerd in beroepsaansprakelijkheid.
8.2. De burgerlijke aansprakelijkheid van het Alvo Consulting is beperkt tot het bedrag dat wordt gedekt door de polis Burgerlijke aansprakelijkheid.
8.3. De cliënt aanvaard dat Alvo Consulting nooit kan worden verantwoordelijk gesteld voor schades hoger dan het gedekte schadebedrag van de polis beroepsaansprakelijkheid.
8.4. Indien de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar de schade niet zou dekken, dan aanvaardt de cliënt dat de globale aansprakelijkheid van Alvo Consulting, haar aangestelde onderaannemers, zowel contractueel als buitencontractueel, zelfs bij grove fout, beperkt wordt in hoofdsom, kosten en intresten tot het bedrag exclusief BTW dat werd aangerekend in het dossier waarin de aansprakelijkheid wordt weerhouden en bij gebreke aan dergelijk dossier tot maximaal 2.000 EUR per schadegeval.
8.5. Alvo Consulting kan onder geen enkel beding aansprakelijk gesteld worden voor indirecte schade, gevolgschade, gebruiksderving of winstderving geleden door de cliënt of door derden.
8.6. Niettegenstaande Alvo Consulting alle redelijke inspanningen levert om haar e-mails en bijlagen te vrijwaren van virussen of andere defecten die computers of een IT systeem kunnen affecteren, blijft het de verantwoordelijkheid van de cliënt om ervoor te zorgen dat gepaste maatregelen bestaan teneinde de computers en het IT systeem van de cliënt tegen dergelijke virussen of defecten te beschermen. Alvo Consulting aanvaardt geen aansprakelijkheid voor enig verlies of schade die het gevolg is van het ontvangen of gebruiken van elektronische communicatie afkomstig van Alvo Consulting.
Artikel 9. Intellectuele eigendomsrechten
9.1. Het is de cliënt niet toegestaan om de door Alvo Consulting gemaakte documenten, adviezen, overeenkomsten, stukken, documenten en alle andere intellectuele werkzaamheden ongeacht in welke vorm, zonder haar voorafgaandelijke schriftelijke toestemming, zelf of met behulp van derden te verveelvuldigen, openbaar te maken of op welke wijze ook te gebruiken, andere dan in het kader van de aan Alvo Consulting toegekende opdracht.
Artikel 10. Beëindiging van de samenwerking
10.1. Zowel de cliënt als Alvo Consulting hebben het recht om de samenwerking ten allen tijde met onmiddellijke ingang en zonder motivering te beëindigen. Wanneer dit zich voordoet zal de cliënt hiervan steeds, voorafgaandelijk schriftelijk van worden op de hoogte gebracth. De cliënt is verplicht om alle werkzaamheden en kosten tot op de datum van beëindiging van de overeenkomst te voldoen. Alvo Consulting maakt een eindfactuur van erelonen en kosten op en bezorgt deze aan de cliënt.
10.2. Alvo Consulting is niet aansprakelijk voor schade die zou voortvloeien uit de beëindiging van de overeenkomst met de cliënt.
Artikel 11. Wijziging
11.1. Alvo Consulting behoudt zich het recht voor om haar algemene voorwaarden te wijzigen. De cliënt kan op ieder moment en op eenvoudig verzoek een exemplaar van de op dat ogenblik geldende algemene voorwaarden aan Alvo Consulting vragen, die deze onverwijld aan de cliënt overmaakt.
Artikel 12. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
12.1. Alle samenwerkingen tussen Alvo Consulting en haar cliënteel worden beheerst door het Belgische recht.
12.2. Elk geschil over het bestaan, de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van de samenwerking tussen Alvo Consulting en haar cliënteel zal beslecht worden door de Nederlandstalige rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel.
Alvo Consulting VOF
Gedaan Oetingen, 01/01/2019
Laatste herziening op 01/01/2022